منسوجات ترکیه

منسوجات ترکیه

 

ترکیه یکی از اولین کشورهایی است که با عنوان کردن واژه “منسوجات” به ذهن همه در کل جهان خطور می‌کند.ترکیه همچنین از کشورهای موفق و مطرح در زمینه تولید منسوجات خانگی می‌باشد.

موفقیت ترکیه در مقیاس جهانی عمدتاً بر اساس توجه به مواردی از جمله مواد اولیه با کیفیت، تکنیک‌های تولید غنی، فرصت‌های پیشرفته آموزش در حوزه نساجی، نیروی کار واجد شرایط از هر دو نظر کیفی و کمی است.

یکی از مزایای مهم محصولات نساجی ترکیه، آن است که محصولاتش با استانداردهای اکولوژیکی بین المللی همخوانی دارد.قوانین این کشور استفاده از رنگ های «کارسینوژنیک آزو» را که سرطان زاست در پوشاک و پارچه ممنوع کرده است.اما تولید کنندگان شرق دور و آسیایی هنوز هم آزادانه از این مواد استفاده می کنند.یکی دیگر از نقاط قوت این صنعت نیروی کار بسیار ماهر همراه با قدرت انطباق و کارآفرینی آنهاست.

بخش عمده‌ای از واحدهای سنتی و مدرن تولید منسوجات خانگی ترکیه در آناتولی غربی و آناتولی مرکزی واقع شده است.از مواد اولیه گرفته تا تکنیک‌های تولید، ماشین آلات و نیروهای کار ۱۰۰٪ محلی هستند.ترکیه خود را محدود به بازار داخلی نمی‌کند و به عنوان یکی از بازیگران قدرتمند منسوجات خانگی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

ظرفیت تولید منسوجات خانگی ترکیه

طبق سوابق رسمی، بالغ بر ۵۰۰٫۰۰۰ نفر در بیش از ۳۰۰۰ واحد تولیدی در صنعت منسوجات خانگی در ترکیه مشغول به کار هستند. ۷۵۰ مورد از آنها واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ هستند.این واحدها در بسیاری از استان‌ها که از نظر جمعیت، صنعت، فناوری و حمل و نقل توسعه یافته‌اند. مانند استانبول، ازمیر، بورسا، تکیردا، دنیزلی و اوشاک به تولید بی وقفه خود ادامه می‌دهند، به عنوان مثال:

– ظرفیت تولید پرده به تنهایی در کشور ترکیه به ۳۰۰۰۰۰ تن در سال می‌رسد.
– کارخانه‌ای که تولید لحاف را با بالاترین ظرفیت در اروپا انجام می‌دهد، در ترکیه واقع شده است.
– ترکیه در میان ۳ تامین کننده بزرگ جهان در گروه حوله و حمام قرار دارد.

کیفیت منسوجات خانگی

کیفیت دلیل اصلی شناخته شدن جهانی ترکیه در این زمینه است.ترکیه یکی از کشورهایی است که با کیفیت‌ترین ابریشم و پنبه‌های جهان را تولید می‌کند.حوله‌های Denizli از کشور ترکیه در دسته‌ی محصولات معتبر و لوکس در منسوجات خانگی در ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسند.

در حالیکه ۱۵-۲۰ سال پیش، ترکیه عمدتا یک تولید کننده پیمانکاری فرعی بود.امروزه برندهای معتبری معرفی می‌کند که به ویژه به دلیل همسایگی با اروپا، سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه و همچنین اهمیت بسیار به طراحی، نه تنها در بازار داخلی بلکه در سراسر جهان پیشگام هستند.

امروزه عبارت “ساخت ترکیه” به وفور در حوله، پرده و سایر منسوجات مورد استفاده در مشهورترین هتل‌ها و رستوران‌های سراسر جهان، مشاهده می‌شود.

 

لحاف ترکیه

صادرات

کشور ترکیه، ده‌ها گروه محصولات تولیدی در زمینه منسوجات خانگی را که عمدتا شامل حوله، پرده، روتختی، پتو و فرش هستند، به کشورهای اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌کند.از میان این محصولات، حوله حرف اول را زده و حدود نیمی از سهم صادرات منسوجات خانگی را به خود اختصاص داده است.پس از آن روتختی و پرده به ترتیب دارای سهم ۲۵ و ۶ درصدی از صادرات منسوجات خانگی هستند.

به طور کلی، صنعت منسوجات خانگی تقریباً ۱۶٪ از کل صادرات ترکیه را تشکیل می‌دهد.سومین صنعت مهم برای صادرات این کشور است که به عنوان یکی از موثرترین بازیگران برای تأمین کسری فعلی در نظر گرفته می‌شود.

صادرات ترکیه
سهم بازار منسوجات خانگی ترکیه در جهان

ترکیه با رتبه اول در اروپا و چهارم در جهان در میان تولید کنندگان برتر در این زمینه، تقریباً ۵٪ از کل صادرات منسوجات خانگی در جهان را پوشش می‌دهد.ترکیه منسوجات خانگی خود را به ۱۷۲ کشور ارسال می‌کند.با نرخ تقاضای ۲۵٪، آلمان بهترین کشوری است که منسوجات خانگی ترکیه به آن صادر می‌شود.

مزایای خرید از بازار ترکیه

مزایای خرید منسوجات خانگی از ترکیه عبارتند از:

– مواد اولیه با قیمت و کیفیت مناسب
– در دسترس بودن محصولات با جنس‌های مختلف مانند ابریشم و پشم.
– ده‌ها گروه متنوع از محصولات در زمینه منسوجات خانگی.
– تولید با کیفیت با نیروی کار ارزان و واجد شرایط.
– تحویل سریع به لطف آخرین فناوری‌ها.
– موقعیت مکانی مناسب میان اروپا و آسیا.

واردات

اگر چه ترکیه سهم قابل توجهی در صادرات دارد، اما جمعیت متراکم و تقاضای زیاد باعث می‌شود که این کشور از نظر تولید و مصرف نیز پویا باشد.با پوشش بخش منسوجات خانگی که بیشتر از تولید کنندگان داخلی صادر می‌شود، ترکیه به واردات برخی از گروه‌های منسوجات خانگی از خارج از کشور که تولید محدود دارند نیز نیاز دارد. بنابراین این کشور هم از نظر تولید و هم از نظر مصرف به یک بازار پرسود برای تولید کنندگان داخلی و بین‌المللی منسوجات خانگی تبدیل شده است.

واردات منسوجات خانگی در بازارهای ترکیه و خاورمیانه

ترکیه همیشه قصد دارد وابستگی خارجی خود را حتی به طور جزئی کاهش دهد، اما به عنوان یک بازار بزرگ، خریدهای خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.امارات متحده عربی و عربستان سعودی پیشتاز صادرکنندگان منسوجات خانگی در خاورمیانه هستند. اگرچه می‌توان گفت به غیر از این دو کشور، کشور دیگری با سهم وارادات بسیار زیاد منسوجات خانگی در خاورمیانه وجود ندارد، اما کشورهای بزرگ و پر جمعیتی مانند ترکیه، ایران و مصر می‌توانند همانند زمینه‌های دیگر، به بازارهایی در زمینه منسوجات خانگی تبدیل شوند.

در ترکیه و خاورمیانه، بالش و لحاف بیشترین تقاضا و واردات را در میان منسوجات خانگی دارند.البته می‌توان گفت که به طور کلی، واردات بسیار زیاد منسوجات خانگی در خاورمیانه وجود ندارد. با این حال، کشورهایی که در مرزهای منطقه قرار دارند و قدرت خرید یا نرخ درخواست بالایی دارند، فرصت‌های مختلفی برای واردکنندگان ایجاد می‌کنند.

نمایشگاه
سنسور القایی دابی الکترونیکی رایاصنعت را ببینید….
نمایشگاه EVTEKS

EVTEKS یک نمایشگاه بین المللی برای منسوجات خانگی است که در استانبول برگزار شده و فرصت خوبی برای رشد بازار منسوجات خانگی ترکیه و ارائه محصولات آن فراهم می‌کند.این نمایشگاه هر ساله واردکنندگان مهم جدیدی از سراسر جهان را به خود جلب می‌کند.

EVTEKS یکی از مهم‌ترین بسترهای تجاری برای صنعت منسوجات خانگی است.سبد محصولات با کیفیت بالا، تعداد زیاد محصولات مختلف و غرفه داران بین المللی، این رویداد را به یک بستر مهم اطلاعاتی تبدیل کرده است.

علاوه بر این، بازدید کنندگان می‌توانند ترندهای روز را در این نمایشگاه مشاهده کنند.۲۶ امین دوره این نمایشگاه در تاریخ ۲۰-۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ در استانبول برگزار خواهد شد.

منبع : kohanjournal.com