گزارش ها نشان می دهد منسوجات سه بعدی در سال های اخیر توانسته فرصت های متنوعی ایجاد کند. این نوع بافت مدل ها و انواع مختلفی دارد که ساختار آن بر اساس کاربرد آنها مشخص می شود. از پارچه های تاری پودی گرفته تا منسوجات بی بافت و کشباف ها می توانند سه بعدی طراحی شده باشند.

نیاز به داشتن پارچه هایی با ساختار سه بعدی مهندسان را واداشت تا به فکر طراحی چنین منسوجاتی باشند. ناگفته نماند که برای رسیدن به چنین اهدافی داشتن دانش فنی، زیرساخت ها و مواد اولیه لازم بوده است. به دلیل تنوعی که این منسوجات دارند کاربرد آنها بسیار گسترده شده و روز به روز به طرح های جدید آنها اضافه می شود. در ادامه به انواع پارچه های سه بعدی از لحاظ تکنیک های ساخت می پردازیم:

منسوجات سه بعدی
 

بافندگی تاری، پودی سه بعدی:

یکی از تولیداتی که با استفاده از این روش بافته می شود کامپوزیت هاست که برای کاهش وزن جایگزین مناسبی هستند. با استفاده از بافندگی تاری، پودی می توان پریفورم های توری را طراحی و ایجاد کرد که علاوه بر کاهش وزن به لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه هستند. یکی از مهم ترین کاربردهایی که در حال مشاهده آن هستیم تیغه فن موتور جت است.

نحوه بافت چنین منسوجاتی در هم تنیدن سه گروه نخ در جهت های X Y Z است که هر سه جهت بر هم عمود بوده و یک ساختار فضایی را تشکیل می دهند. این منسوجات نیاز به یک سیستم تشکیل دهنه دو جهته نیازمند است که در آن نخ های تار به سمت بالا و پایین و چپ و راست حرکت می کنند. نخ های تار به صورت مداوم برای تنیدن به تخ های پود در حرکت هستند. این نوع بافت دستگاه مخصوص به خود را نیاز دارد زیرا روند بافت پیچیده تر از بافت های سطحی دو بعدی است. برنامه ای بنام weave engineer که شرکت TexEng Limited آن را طراحی و توسعه داده است این کار را آسان تر می کند.

بافندگی تاری پودی سه بعدی

کاربردهای زیاد کامپوزیت ها باعث شده تا کارخانجات تولید ماشین آلات نساجی نیز به تولید بیشتر این تجهیزات فکر کنند که تولید این منسوجات زیادتر باشد. ماشین های بافندگی سه بعدی ارتقا یافته همان ماشین های بافندگی دوبعدی هستند. در سال های گذشته کارخانه سوئیسی اشتابلی که با سیستم های تشکیل دهنه ژاکارد معروف شد ماشین بافندگی تاری پودی خود را به بازار عرضه کرد. این ماشین مناسب برای کارهای سنگین بوده و با ترکیب سیستم دهنه تار Unival با ژاکاردها ترکیب شد انعطاف پذیری بسیار خوبی د طراحی محصول و قابلیت تولید از خود بروز داد.

شرکت آلمانی دورنیر نیز اخیرا مجموعه ای از محصولات را معرفی کرده که می تواند کامپوزیت ها را تولید کند، در حال حاضر یک ماشین بافندگی دارد که می تواند پریفورم های سه بعدی طراحی کند.

تریکوهای سه بعدی (بافندگی حلقوی) :

پارچه های کشباف سه بعدی نسبت به بقیه موارد ظهور بیشتری داشته است. این نوع بافت با استفاده از ماشین های بافندگی پودی کنترل شده توسط کامپیوتر طراحی و اجرا می شود. برای بافت پارچه لباس هایی که بطور کامل بدون دوخت و برش هستند می توان از این تکنولوژی استفاده کرد. از لحاظ مکانیکی این نوع بافت بصورت آهسته انجام می شود زیرا نخ هایی که در حال تنیده شدن هستند باید مدام در حال تغییر جهت باشند. در حال حاضر کمپانی های Gehring Textiles و Apex Mills در آمریکا سعی در بافت گونه های جدید بافندگی حلقوی برای مرتفع کردن نیازهای دیگری از جمله مبلمان و کالای خواب هستند.

منسوجات بی بافت سه بعدی:

منسوجات بی بافت به صورت لایه های مسطح حجیم تولید می شوند که روش های مختلفی دارد که در همگی آنها لایه های مسطح دوبعدی با هم ادغام شده و یک لایه حجیم سه بعدی را تشکیل می دهد.