نخ در نساجی چیست؟
در صنعت نساجی ، نخ به الیاف به هم پیوسته گفته می شود که برای استفاده در تولید منسوجات ، دوخت ، قلاب بافی ، بافندگی ، گلدوزی و طناب سازی مناسب است.
چه نوع نخ هایی در صنعت نساجی استفاده می شود؟
انواع نخ در اینجا از دیدگاه های مختلف مشخص شده است. با این حال ، می توان آنها را به طور سیستماتیک طبقه بندی و به روش های زیر مرتب کرد:
انواع نخ در صنعت نساجی
1. نخ الیاف بلند و نخ الیاف کوتاه:
اگر ما به طور گسترده نخ ها را با حالت الیافشان طبقه بندی کنیم ، متوجه می شویم نخ ها دو دسته اند:نوع اول نخ از الیاف پیوسته وجود دارد ، که با ترکیب الیاف بلند مانند ابریشم خام ، ابریشم مصنوعی و الیاف مصنوعی و غیره ساخته می شود.نوع دوم نخ از الیاف ناپیوسته است که در آن الیاف کوتاه مانند پنبه ، پشم ، کنف و الیاف اصلی و غیره در حالت موازی چیده شده و با ایجاد پیچ ​​و تاب به یکدیگر متصل می شوند. در مورداول ، خود نخ بصورت الیاف بلند است. اما،در مورد دوم ،عملیات اتصال الیاف کوتاه مورد نیاز است. این عملیات به عنوان نخ ریسی شناخته می شود و نخ ، که از طریق این عملیات ساخته می شود ، نخ ریسندگی نامیده می شود.
با توجه به انواع الیاف ، ریسندگی را می توان به ریسندگی پنبه ، ریسندگی پشم ، ریسندگی کنف ، ریسندگی ابریشم و ریسندگی الیاف اصلی و غیره تقسیم کرد. با این حال ، نظریه اصلی ریسندگی برای همه یکسان است. تنها تفاوت این است که از ماشین های مختلف که مناسب  الیاف خاص است استفاده می شود.

2.انواع نخ با توجه به مواد اولیه:
بسته به تنوع مواد اولیه ، این نخ شامل انواع مختلفی مانند نخ ابریشم خام ، نخ ابریشم ، نخ مصنوعی ، نخ پنبه ، نخ پشمی ، نخ کنفی و نخ الیاف اصلی و غیره می باشد.
نخی که با مخلوط کردن و پیچاندن بیش از دو نوع الیاف با هم بدست می آید ، نخ ریسی مخلوط یا کامپوزیت نامیده می شود.

3. نخ تک ، نخ پیچ خورده و نخ گروه بندی شده:
نخ تک ریسنده به عنوان نخ تک شناخته می شود. هنگامی که دو عدد از اینها پیچ خورده باشند ، به عنوان نخ دو لایه یا نخ دوگانه شناخته می شود. به عنوان مثال ، نخ دارای 20 عدد پیچ و تاب دو نخ تک، نخ شماره 20 نامیده می شود. نخ دو لایه و بصورت مکتوب 20S/3 (عمدتا در مورد نخ پنبه) یا 20/2m/m (در مورد نخ پشمی) نشان داده می شود.
اگر نخ تک تبدیل به نخ دو لایه شود ، معمولاً مقاومتش 3 برابر افزایش می یابد. پارچه های تک نخ نرم هستند اما بدنه ندارند. پارچه های دوقلو سفت می شوند اما بدنه دارند و بافت شفافی دارند. علاوه بر دو لایه ، نخ های 3 لایه ، 4 لایه یا چند لایه نیز وجود دارد که طبق نیاز ساخته شده اند. این گونه نخ ها که از نخ های 20 عددی تهیه شده اند ، به صورت نوشتاری به صورت 20S/4 یا 20S/3 نوشته می شوند.
 
4. نخ پیچ خورده سخت و نخ پیچ خورده نرم:
تفاوت هایی در ایجاد نخ وجود دارد که یک امر عادی است. نخی که پیچ های مخصوص و سختی به آن داده می شود ، به نام نخ پیچ خورده معروف است. در حالی که نخ با پیچش های کم به نام نخ پیچ خورده نرم نامیده می شود. اما تعداد آنها به وضوح مشخص نشده است. به عنوان مثال ، نخ ، دارای پیچ های سخت مانند بافت کرپ یا چین پنبه ، به عنوان نخ پیچ خورده نامیده می شود.
نخ هایی مانند نخ بافتنی و غیره به عنوان نخ های پیچ خورده نرم شناخته می شوند. نخ های بافتنی در مقایسه با نخ های معمولی پیچ خورده دارای پیچش بسیار کمی هستند. از آن یک نخ نرم و کرکی ساخته می شود.

5. انواع نخ با توجه به موارد استفاده:
تقسیم بندی های مختلفی از نظر استفاده وجود دارد اما بیشترین تفاوت ها در بافتن نخ (نخ برای پارچه های بافته شده) و نخ بافندگی (نخ برای کار بافندگی) نشان داده می شود. در کنار آن موارد نسبتاً مهمی مانند نخ دوخت ، نخ گلدوزی و نخ توری و غیره وجود دارد.
روش ساخت همه اینها تا حدودی با توجه به کاربرد و کاربرد آنها متفاوت است و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. همچنین نخ تزئینی به نام نخ فانتزی وجود دارد که برای مصارف خاص استفاده می شود.


منبع : textiletutorials.com