تجهیزات نساجی

آشنایی با تجهیزات صنعت نساجی

 

تجهیزات نساجی

 

 

یک نمونه از مهم ترین صنایع جهان که در امر اشتغال زایی دارای اهمیت بسزایی می‌باشد، صنعت نساجی است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال حاضر، صنعتی شدن و پیشرفت خود را از این صنعت آغاز کرده‌اند. این صنعت شامل تمامی مراحل تولید و تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و دیگر مراحل تکمیلی است. بالطبع برای انجام این مراحل به بهترین نحو، نیاز به ماشین آلات مناسب می‌باشد. تجهیزات صنعت نساجی نقشی کلیدی در روند تولید و تکمیل پوشاک دارد.

ماشین آلات صنعت نساجی

کشورهای پیشرفته دنیا در تلاش هستند تا برای بهبود عملکرد خود نسبت به رقبا از دستگاه ها و ماشین آلات به‌روز در نساجی استفاده کنند. این ماشین ها باید بهترین عملکرد را در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشند تا بتوان از آن به عنوان تجهیزاتی مناسب و قوی یاد کرد. به طور کلی از اولین مرحله (تولید الیاف) تا آخرین مرحله (دوخت و تبدیل پارچه به پوشاک) نیاز جدی به دستگاه و ماشین وجود دارد. در بعضی از کشورها این تجهیزات، بسیار ابتدایی و ساده و در بسیاری از کشورهای صنعتی این ماشین آلات، الکترونیکی یا مکانیکی می‌باشند و سطح پیچیدگی آن ها بسیار زیاد است. در تمامی دستگاه های صنعت نساجی از گیربکس، موتورهای برقی و اینورتر استفاده می‌شود که بسته به موارد مصرف ماشین، موتور و گیربکس آن متفاوت می‌باشد.

 

 

ماشین نساجی

برد و درایور رزرو پود رایاصنعت را اینجا ببینید…

 

انواع تجهیزات صنعت نساجی

برای افزایش سرعت، کیفیت و راحتی کار، ماشین آلات و دستگاه های مختلفی اختراع و تولید شده‌اند که در هر مرحله از تولید به آن نیاز است. این تجهیزات شامل موارد زیر است:

  • ماشین بافندگی
  • دستگاه قلاب دوزی
  • ماشین ریسندگی
  • دستگاه های برش
  • ماشین آلات رنگرزی
  • انواع چرخ های صنعتی و راسته دوزی

 

موارد فوق تنها چند نمونه از تجهیزات صنعت نساجی است که به آن اشاره کردیم. حال به طور مختصر با یک مورد از پرکاربردترین و شناخته شده ترین آن ها آشنا خواهیم شد.

ماشین بافندگی

یک نمونه از پرکاربردترین دستگاه ها و ماشین آلات صنعت نساجی، ماشین بافندگی می‌باشد. در این ماشین نخ های تار و پود در هم تنیده شده و در نهایت پارچه تولید می‌شود. این ماشین ها در ابتدا به صورت دستی بوده است و بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفت دستگاه ها به ماشین هایی تمام اتوماتیک و برقی تبدیل شده‌اند. در جدیدترین مدل دستگاه بافندگی، سیستم مراقبتی وجود داشته که این سیستم وظیفه مراقبت از تار و پود را بر عهده دارد.

تنوع و گستردگی تجهیزات صنعت نساجی در افزایش سرعت و بالا رفتن سطح کیفیت خروجی بسیار تاثیرگذار بوده است. به هر میزان که این ماشین ها از نظر کیفیت و کارایی در سطح بالاتری قرار داشته باشند، همانقدر هم سبب افزایش تولید و به دنبال آن بهبود اوضاع اقتصادی کشور می‌شوند؛ بنابراین لازم است هیچگاه از اهمیت تجهیزات و دستگاه های این صنعت مهم غافل نشوید.

 

منبع : www.wtextile.com